Információk, érdekességek

Elveket tanulj technikák helyett!

2017. november 04.

Reneszánszát éljük manapság az önfejlesztő módszerek megjelenésének. Szinte nap, mint nap hallunk egy új technika, vagy rendszer születéséről, ami azt ígéri, hogy megszabadít a problémáidtól, meggazdagodhatsz általa, vagy éppen megtalálod a párod. Vajon mire figyeljünk, hogyan válasszunk az önismereti, vagy önfejlesztő piac hatalmas kínálatából? Mi alapján döntsük el, kinek adjuk bizalmunkat? Ezekre a kérdésekre keressük a választ Szatmári L. Miklóssal Quantum Balance Motivációs Tanácsadóval.  

 

Jól tudom, hogy az egyetemen a béke és konfliktuskutatás volt a szakterületed? Mit jelent ez, és hogyan lesz valakiből ilyen érdeklődés után motivációs tanácsadó és oktató?

Első ránézésre távolinak tűnhet a két terület, de van egy közös pont. A világban látható fizikai és verbális konfliktusok megértéséhez, valamint önmagunk vagy mások motiválásához egyaránt fel kell fedezni az emberi elme működését. A felfedezés szót azért emelném ki, mert nem meg kell tanulni, amit mások mondanak erről, hanem saját életünkben kell észrevenni az elme sajátos szokásrendszerét, s hatását az életünkre. Ezt nevezem tudatosságnak, s erre épül minden, amit tanítok a tanácsadáson és tréningeken.

Mióta foglalkozol tanácsadással, és miben más a Quantum Balance módszer?

Az elmúlt hat évben több, mint ötszáz emberrel dolgoztam együtt, s sok száz tréninget tartottam. A tanácsadás olyan számomra, mint egy magánóra. Ilyenkor egy embernek tanítom meg azt, amit az új tudomány felfedezett az elme mechanizmusairól. A képzéseken pedig ugyanezt csoportban vizsgáljuk. S a módszer? Az, hogy nincs igazán módszer, csak elvek, s azok mentén az örömteli felfedezése a szokásainknak.

Nem is tudtam, hogy van régi és új tudomány. Ez ugyanaz, mint a „kvantumszemlélet”? 

Hasonló…. Azért használom az új tudomány kifejezést, mert bár évtizedek óta létezik egy gyökeresen új nézőpont a tudományban az emberi test, elme és tudat viszonyáról és a világgal kapcsolatos összefüggéseiről, mind a mai napig nincs bevett összefoglaló neve. Nevezik rendszerszemléletnek, holografikus univerzum elméletnek, tudat alapú tudománynak, s még sok egyébnek. Erre utal a kvantum szó, az egyensúly pedig a kiegyensúlyozott létezésre.
Több könyved is megjelent már, és van köztük olyan, amit a tanácsadó munka során használsz.

Mit lehet róluk tudni?

A könyvben, a Kvantum – Tükör pszichológiai játékban és a tréningeimen az elméleti alapot, és a nyelvezetet a fent említett új tudomány adja. Azonban az elme és tudat összefüggéseinek egyén számára elérhető gyakorlatiasságban a nyugat még gyerekcipőben jár a keleti tanításokhoz képest. Ez természetes, mert ott egyszerűen évezredes tapasztalatok gyűltek fel, és jelentek meg különböző gyakorlatias tanítások (zen, jóga, advaita, szufizmus) formájában. Ezekből vettem át bizonyos elemeket a modern korunk sajátosságainak megfelelően, hogy a nyugati racionális világképnek és logikus elmének is befogadható legyen.

Mit szeretsz leginkább a munkádban és kik azok, akik hozzád fordulnak, nálad tanulnak?

A kölcsönös és kreatív tanulási és tanítási folyamat a legszebb. A „tanítva tanulni” elv megvalósulása. Elsősorban azok értékelik a Quantum Balance képzések nyújtotta lehetőséget, akik nem pusztán hinni akarnak egy eszmében és világképben, nem másolni akarnak bizonyos technikákat, hanem felfedezni a saját lehetőségeiket. Ezt nálunk az önfigyelés (éber Figyelem) elsajátításával, és egy probléma megoldásán, vagy egy vágy megvalósításán keresztüli gyakorlással valósul meg a leghatékonyabban.


Képen: Szatmári L. Miklós


Mit tanácsolnál azoknak, akik meg akarják ismerni önmagukat, fejlődni szeretnének, de elvesztik magukat abban a hatalmas kínálatban, amit jelenleg lehet találni a témában?

Azt mondanám, hogy, kétféle önismereti út van. Mindkettő hasznos lehet, ha felismerjük valóban nekünk való –e. Az egyik típusa a tanításoknak, ami egy eszmét, világképet kínál, (ami nem más csak garanciának vett feltételezés) s ahhoz technikákat tanít meg. Ezek jellemzője, hogy erősen kell hinni bennük, (vagy a kitalálójukban). Ebből sokféle van, 80 – 90 %-ban ez dominálja a piacot. Ennek oka, hogy logikus egyszerű megoldásokat kínál másolható módszerek formájában. Általában azt választja ki mindenki, ami tetszik a személyiségnek, és azt érzi, hogy ezzel több lesz (információban, énképben, képességekben, stb.) Megadja, az „én már megtaláltam, és tudom” érzését, ami hatalmas biztonságot ad. Aki ezt érzést keresi, akkor ez tökéletes

A hangodban érzem, hogy neked ez mégsem áll közel a szívedhez. Mi ezzel a gond?

Jól látod, bár nincs vele semmi gond. Ez is nagyon hasznos a tanulási folyamat egy szakaszában. Azonban azért nem kedvelem ezeket, bár kipróbáltam jónéhányat, mert önmagában hordozza a korlátait, s amikor már kinőtted akkor már nehezen ereszt szabadon.. Majdnem függővé válhatsz tőle úgy, hogy nem is tudsz róla. Prekoncepciókat ad, melyekkel megerősödik a személyiség, s az énkép. Hozzáadtál a személyes sztoridhoz valamit, te már tudod, és tartozol valahova. 

És a másik típus?

A valódi fejlődésben viszont éppen elengeded a fix véleményeket, koncepciókat elképzeléseket, s nem önmagad akarod nagyobbá tenni…. Ezt adja a másik típus, és erre az a jellemző, hogy megváltoztat, átalakít, transzformál. Viszont nem tudhatod milyen irányba, s milyen ritmusban. Ebben az a nehéz, hogy kezdetben elbizonytalanít, ami valljuk be nem igazán szeretünk. Azonban ha ezen a kezdeti szakaszon túljutottunk, sokkal szélesebb perspektívák tárulnak fel előttünk, mint valaha is gondoltuk volna. Csak itt jelenhet meg a Tudatosság, Kreativitás, és a valódi Szabadság.

Köszönöm az interjút, s további sok sikert!

Köszönöm, viszont neked és a Harmonet olvasóinak is.

forrás: Harmonet